سهل انگاری در فرآیند آموزش بیمار به راحتی میتواند یک روال درمانی موفق را به یک درمان عارضه دار یا حتی ناموفق تبدیل کند
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام رضا(ع) گفت: معمولا پزشکان و کادر درمانی در بیمارستان تنها بخشی از فرآیند بهبود بیمار را بر عهده دارند و قسمت عمده ای از این فرایند باید توسط خود بیمار و یا همراهان وی و یا سایر نهادهای ارائه دهنده خدمات درمانی مانند: مراکز فیزیوتراپی و امثال آن پس از ترخیص از بیمارستان انجام شود. چشم پوشی و یا سهل انگاری در این مورد به راحتی یک فرایند درمانی موفق را به یک درمان عارضه دار یا حتی ناموفق تبدیل می کند.
مختاری افزود: در این راستا پزشکان، پرستاران و سایر افراد مرتبط، نقش ویژه ای در ارائه اطلاعات درمانی به بیمار یا همراهان وی دارند. به عبارت دیگر آموزش بیمار به مفهوم رساندن اطلاعات لازم به بیمار و یا همراهان وی توسط کادر درمانی در مورد رفتارهای مربوط به سلامت بیمار در جهت بهبود وضعیت سلامت فرد و افزایش توان خودمراقبتی بیمار می باشد.
وی گفت: با انجام آموزش صحیح به بیمار، ( بیمارو همراهان وی) درک درستی از شرایط پزشکی خود، نحوه تشخیص، ماهیت بیماری یا ناتوانی های مرتبط با آن ، روش های درمان یا کنترل بیماری، نحوه مشارکت در تصمیم گیری در مراحل مختلف درمان یا کنترل بیماری و افزایش رضایتمندی از ارائه خدمات درمانی پیدا خواهد کرد.
مختاری گفت: آموزش به بیمارمسئولیت سنگینی است که اعضای تیم درمانی به خصوص پرستاران باید آن را مورد توجه قرار دهند . آموزش مددجو یکی از اجزای ضروری مراقبتهای پرستاری است که در جهت ارتقاء و باز گرداندن سلامتی و سازگاری با اثرات بیماری عمل می کند .
وی همچنین با تشریح این که ارتباط موثری که در جریان آموزش با بیمار ایجاد می شود می تواند انگیزه ای قوی برای پذیرش بیماری یا حتی غلبه بر بیماری های صعب العلاج باشد. افزود: یکی از مهمترین نتایج آموزش صحیح به بیمار، رضایت آگاهانه بیمار، حین انجام امور درمانی خواهد بود. مطالب آموزشی که در
این قسمت از وب سایت مرکز آورده شده، بر همین اساس تهیه شده است .
گفتنی است: اگر بيماران بعد از ترخيص از بخش، در مورد مراجعات بعدي، نحوه مصرف صحيح داروها، مراقبت بعد از عمل یا ترخيص، تغذیه در مورد بيماري خود، زمان كشيدن بخيه ها، استحمام، پانسمان محل عمل و یا هرگونه سوال راجع به بيماري مربوطه را داشته باشند مي توانند از طریق سایت بيمارستان قسمت سوال و جواب كلينيک، سوالات خود را مطرح كرده و در اولين فرصت جواب یا راهنمایي هاي لازم از طریق سيستم برایشان ارائه داده شود تا از مراجعه حضوري جلوگيري گردد.
لازم به ذكر است كه حدود 60 بروشور آموزشي با هماهنگي اساتيد محترم درمانگاه تهيه و چاپ و دراختيار مراجعين قرار داده شده است
.
