اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) در شاخص های ارزیابی اورژانس های کشوری امتیاز بالای 90 درصد را کسب کرده است / بیمارستان امام رضا(ع) ماهیت آموزشی دارد
دکتر علیرضا علا گفت: بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) با بهره گیری شبانه روزی از متخصصین حاذق طب اورژانس و رعایت اصول علمی و استانداردهای ارائه خدمات اورژانس توسط پرستاران ورزیده به صورت شبانه روزی در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با دارا بودن 110 تخت آماده خدمت رسانی به همه کسانی است که نیاز به اقدامات درمانی فوری و اورژانسی دارند.
وی افزود: مراجعین بیمارستان امام رضا(ع) با مراجعین بیمارستان های تک تخصصی بسیار متفاوت هستند وبا بیان اینکه این بیمارستان هم مرکز ارجاعی انواع تصادفات و حوادث و مرکز ارجاعی در بحران هاست گفت: بخش اورژانس این بیمارستان مخصوص بیماران غیرتصادفی نیز هست که بصورت تخصصی سرویس دهی دارد.
رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) با تشریح اینکه: دربیشتر موارد بیماران ارجاعی چند مشکل را هم زمان دارند. مثلا بعلت چاقو خوردگی مراجعه کرده ولی مشکل کلیوی هم دارد یا مشکلات متعدد دیگه ... خاطر نشان کرد: بیشتر مراجعین بیماران پرکاری هستند و نباید مراجعین انتظار داشته باشند که بیمارشان با یک ویزیت ساده از اورژانس مرخص بشود و مطمئنا این به نفع بیمار است.
این متخصص طب اورژانس از دلایل بار زیاد مراجعین اورژانس امام رضا(ع) ارجاع بیماران مراکز خصوصی، نیمه دولتی، خیریه برای خدمات پاراکلنیکی، تشخیصی به این بیمارستان یاد کرد و گفت: بیماران غیر اورژانس برای خدمات پاراکلنیکی اورژانسی به این بیمارستان می آیند. که بار کاری اورژانس را خیلی بالا می برد.
وی همچنین ماهیت آموزشی بیمارستان را یادآور شد و افزود: دانشجویان پرستاری و پزشکی و هم پزشکانی که دوره های تخصصی و فوق تخصصی برای کسب تجربه و مهارت لازم با بیماران سرو کار دارند و این مورد هم از مواردی است که باعث می شود مدت زمان اقامت بیمار در اورژانس طولانی بنظر برسد و موجب نارضایتی همراهان می شود.
دکتر علیرضا علا گفت: جهت اطمینان مراجعین به عملکرد اورژانس باید به اطلاع مردم فهیم و قدر شناس برسانم که بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) علی رغم تمام موارد گفته شده در تمام شاخص های ارزیابی اورژانس های کشوری طبق گزارش گیری های صورت گرفته امتیاز بالای 90 درصد را کسب کرده است و این افتخاری برای دانشگاه و بیمارستان امام رضا(ع) است و انتظار از مردم اینست که به همکارانم در بخش اورژانس اعتماد داشته باشند و با آنها همکاری کنند.
وی افزود: لازم است مردم بدانند که حتی در زمان هایی که بار مراجعه بیشتر است علی رغم شلوغی، بیمار در بخش اورژانس صاحب دارد و اینجا تنها اورژانش استان است که بصورت شبانه روزی پزشک متخصص طب اورژانس حضور دارد و بصورت مقیم درخدمت بیماران است و در صورت صلاحدید از سرویس های همکاران دیگر و تخصص های مختلف نیز استفاده می کند.
رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) گفت: برای انجام اقدامات تشخیصی استفاده از خدمات پاراکلنیکی ضروری می باشد و با توجه به اینکه خدمات پاراکلنیکی صرفا به اورژانس اختصاص ندارد و کل بخش های بیمارستان را پوشش می دهد این امر حضور بیمار در اورژانس را بیشتر می کند . البته لازم به توضیح است که بیمار در حال انتظار و حتی قبل از تشخیص قطعی خدمات درمانی را می گیرد و این امر مطمئنا موجب به تعویق افتادن خدمات درمانی نمی شود.
دکتر علیرضا علا ابراز کرد: اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مشکلاتی از نظر امکانات و نیروی انسانی دارد، امکانات و پرسنل ارائه دهنده خدمات در بخش اورژانس با تعداد بیماران مراجعه کننده متناسب نیست که البته با تدابیر و حمایت های دانشگاه و مسئولین ذی ربط اصلاح خواهد شد و مکاتبات لازم صورت گرفته و تلاشها ادامه دارد.
انتظاری که این متخصص طب اورژانس از مردم دارد این است که درمواقعی که بیمار اورژانسی دارند و در بخش اورژانس حضور می یابند اولا خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که در کوتاهترین زمان و به نحو احسن به بیمارشان رسیدگی تخصصی خواهد شد و لازم است با پرسنل اورژانس همکاری کنند . و یاد آوری این نکته هم بسیار ضروری است که برای هر بیمار در بخش اورژانس یک همراه کافی است و تعداد زیاد همراهان مطمئنا ارائه خدمات کادر بخش را با مشکل مواجه می کند .
یاد آوری این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که مراجعین محترم باید بدانند در صورت نیاز به شکایت یا تذکر به کادر کمکی و پرستار میتوانند به سوپر وایزر مقیم بخش مراجعه کنند و اگر از پزشک شکایت دارند باید به پزشک مقیم بخش مراجعه کنند و یا میتوانند در ساعات اداری به قسمت رسیدگی به امور بیماران در قسمت اداری مرکز مراجعه و نارضایتی خود را بصورت کتبی ارائه کرده و پیگیری نماند .
شمای کلی از بخش اورژانس بیمارستان امام رضای تبریز
بخش اورژانس متشکل از: 6بخش کلینیکی و 5بخش پاراکلینیکی میباشد.
بخش های کلینیکی:
ترياژ: در اين قسمت پرستار يا پزشك، بر اساس سيستم
ESI بيماران را ترياژ مينمايد.
قسمت
:CPRدر این قسمت بیماران سطح
ESI 1 پذیرش و درمان میشوند
.
قسمت حاد1: در این قسمت بیماران سطح
ESI 2 پذیرش و درمان میشوند
.
قسمت حاد2: در این قسمت بیماران سطح
ESI 3 و غير ترومائي (سردرد ،مسمومیت ، رنال کولیک ، شکم درد،
CVA و...) پذیرش و رسیدگی میشود
.
قسمت حاد3: در این قسمت بیماران سطح
ESI 3 و ترومائی (ازجمله تصادفی، برق گرفتگی، درگیری و...) پذیرش و رسیدگی میشود
.
تحت نظر 1 و 2: بيماران تعيين تكليف شده و تحت نظر در اين قسمت تحت درمان قرار مي گيرند.
قسمت سرپائی: در این قسمت بیماران سطح
ESI 4-5 ازقبیل ترومائی و غير ترومائي توسط رزیدنت سرپائی ویزیت شده و جهت دریافت اقدامات درمانی به قسمتهای مربوطه ارجاع میشوند.
قسمت اتاق عمل سرپائی
: بیمارانیکه نیاز به انجام اقداماتی نظیر
TAP مایع پلور،
TAP مایع آسیت،
LP، تامپون بینی، تعبیه کاتتر دیالیز، بازکردن گرفتگی کاتتر دیالیز، خارج کردن کاتتر دیالیز و...و همچنين بیماران ترومائی که نیاز به سوچور و آتل بندی و پانسمان دارند بعد از هماهنگی به این واحد منتقل شده توسط پزشک مربوطه اقدامات لازم انجام میگیرد.
2. بخش های پاراکلینیکی:
پذیرش واحدهای پاراکلینیکی اورژانس از طریق بخش اورژانس انجام می گیرد. بعد ازدریافت پرونده و درخواست پزشک اورژانس و ثبت خدمات درخواستی در پرونده الکترونیك، بیمار توسط بیماربر و همراه بیمار٬ جهت اقدامات درخواستی فرستاده میشود.
داروخانه – آزمایشگاه – سونوگرافی – رادیولوژی - سی تی اسکن