در طول تاریخ همواره انسان های فرهیخته و دانشمند مورد اعتماد و احترام بوده اند و تا زمانی که جامعهای از نظر علمی جایگاه مورد قبولی در جهان معاصر نداشته باشد نمیتواند از استقلال سخن بگوید. در جهان کنونی استقلال و جامعه ی مستقل اینگونه تعریف می شود که در داد و ستد اطلاعات تنها گیرنده و مصرف کننده ی نتایج تحقیق و پژوهش های دیگران نباشد، زیرا در این صورت آنچه برای یک زندگی سعادتمند لازم دارد نه تنها در اختیار وی قرار داده نمی شود بلکه آنچه دیگران میخواهند و با منافع ملی آنها سازگار است در اختیار آن ارائه میگردد. پژوهش مبنای توسعه است و لازمه ی استمرار توسعه به شمار میآید، به عبارت دیگر پژوهش موتور محرکه توسعه می باشد. اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایهگذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهشهای علمی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی گویای این واقعیت است. منتها نکته حائز اهمیت این است که در کشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایهگذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص دادهاند. به گفته کارشناسان، این رقم برای کشورهای صنعتی ۵درصد است، حال آنکه در ایران این رقم حدود نیم درصد است. از همین روست که، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا سنگ زیر بنای توسعه می نامند. نکته مهم دیگر این است که پژوهش نیز، نیازمند آموزش است چرا که پژوهش در حقیقت یک فن است و روش های مختلفی دارد که یادگیری و به کار بستن آنها جز با آموزش میسر نیست. به عقیده اینجانب یک معلم دانشگاه زمانی به فرم ایده آل خود در امر تعلیم و تعلم خواهد رسید که ابتدا یک پژوهشگر خوب باشد و بتواند با استفاده از پژوهش های خود مناسبترین شیوه ی آموزشی برای دانشجویان خود را فراهم کند. معاونت آموزشی و پژوهشی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز با تکیه بر تحلیل های مذکور خدمات خود را در دو حوزه آموزش و پژوهش بنا نهاده است. این حوزه علاوه بر وظایف مقرر خود با ایجاد واحد مهارت های بالینی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، دفتر نوآوری و همچنین با تشکیل کمیته علمی کوید و تاسیس استودیو کوید برای برقرای ارتباط با مجامع علمی و دانشگاهی سعی دارد در جهت اهداف یک دانشگاه نسل چهارم که همانا فعالیت های نـوآوررانه و مسئولانه است گام های اساسی بردارد.
دکتر حسن سلیمانپور
معاون آموزشی وپژوهشی مرکز