پنج محور منشور حقوق بيمار
1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است
اين خدمات بايد تا حد امكان محترمانه، صادقانه، عادلانه، سريع و فارغ از تبعیض باشد. شرائط خاص بیمار )ناشنوا، کودک، زبان بیگانه و ... (در نظرگرفته شود. مبتني بر دانش روز، منافع بیمار و امكانات و شرايط مناسب و بدور از درد و رنج باشد. در شرايط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزينه و يا، همراه با فراهمسازی زمینه انتقال به مراکز مناسب ديگر باشد.
2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گيرد
اطلاعات شامل:
· هزينه های احتمالي
· بیمههاي تحت پوشش
· نام و مسئولیت اعضای کادر درمان
· مفاد منشور حقوق بيمار
· نقاط ضعف، قوت و عوارض احتمالي روش درمان و توضيح در خصوص درمان هاي جايگزين
· نحوه دسترسي به پزشک معالج
· آموزش های لازم در ارتباط با بيماري
· تصاوير اطلاعات ثبت شده در پرونده
3. حق انتخاب و تصميمگيری آزادانه بيمار باید محترم شمرده شود
بیمار در موارد ذيل حق انتخاب دارد:
· درخواست براي انتخاب پزشک معالج و انجام آن در صورت امكان
· انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخيصي و درماني و نظرخواهي از پزشک دوم به عنوان مشاور
· شرکت در پژوهش
· قبول يا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهي غير از موارد اورژانسي به صلاحديد پزشك
· زمان کافي جهت تصمیم گیری و انتخاب، در صورت عدم وجود خطر
4. اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بيمار رعایت شود
بايد به حريم خصوصي بیمار احترام گذاشته شود و امكانات لازم بدين منظور فراهم شود. فقط بیمار، گروه درماني و افراد قانوني مجاز، حق دسترسي به اطلاعات بیمار را دارند.
همراهي فرد معتمد در مراحل تشخیصي حق بیمار است مگر اين كه خلاف ضرورت پزشكي باشد.
5 .. دسترسی به نظام کارآمد رسيدگی به شکایات حق بيمار است
بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دريافتي به مقامات ذيصلاح شكايت کند و از نتایج شکایت خود در مراجع ذیصلاح آگاه و پس از رسیدگی از همان طریق مطلع گردد.